فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی و بلاغی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود فروزنده، اسماعیل صادقی، ابراهیم ظاهری عبدوند، امین بنی طالبی صفحه 9
    ای هام و به خصوص ای هام تناسب نقش مهمی در هنری کردن شعر هر شاعری دارد. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی این صنعت بدیعی و کارکردهای آن در اشعار سلمان ساوجی است.
    ای هام تناسب مهمترین مختصه ی سبکی شعر سلمان است و از آن برای ایجاد ابهام هنری، موسیقی شعر، برجسته سازی معنا، گسترش زبان، تزئین هنری و انسجام بهره برده است. ای هام تناسب به گونه ای در شعر سلمان به کار رفته است که می توان هر دو معنی را مد نظر داشت یا این که انتخاب یکی از دو معنی بسیار دشوار است، این موضوع سبب ایجاد ابهام هنری در شعر وی شده است. همچنین از طریق تقابل و تناظرهای ایجاد شده از طریق ای هام تناسب، موسیقی شعر خود را غنی کرده است. با ارتباطی که از طریق ای هام تناسب در بین کلمات شعر ایجاد می کند، انسجام شعر وی نیز بسیار قوی شده است. همراه شدن ای هام تناسب با صنایع بدیعی و صورخیالی همچون تضاد و ترادف، تلمیح، تشخیص، حس آمیزی، تشبیه، استعاره، مجاز و به خصوص کنایه، موجب شده تا زبان شعر سلمان از زبان نثر فاصله بگیرد، ظرفیت زبان شعر وی برای برانگیختن عواطف خواننده بالا برود و با توجه به این که خواننده در کنش خواندن و خلق معنا مشارکت می یابد، به یک خواننده فعال تبدیل شود و در نتیجه به التذاذ هنری دست بیابد.
    کلیدواژگان: سلمان، ایهام تناسب، ابهام هنری، موسیقی شعر
  • سیدعلی کرامتی مقدم صفحه 23
    در سده چهارم و پنجم، عرفان و تصوف رونق زیادی داشت؛ بسیاری از مشایخ صوفیه در در خراسان پرورش یافتند و به تعلیم و ارشاد پرداختند. خواجه عبدالله انصاری از مشایخ بزرگ عرفان و از صاحب نظران تصوف و صاحب مکتب در این عهد به شمار می رود.
    خواجه عبدالله با در هم آمیختن نثر و نظم فارسی شیوه و سبکی در زبان فارسی ایجاد کرد که آن را دل نشین ساخت؛ با این ابتکار نثر فصیح و آهنگین او در ادبیات فارسی ممتاز گردید.
    از مهم ترین کتاب های خواجه عبدالله «صد میدان» به زبان فارسی است. او این کتاب را در عرفان عملی و سیر و سلوک نوشته است. نویسنده در «صد میدان» کوشیده تا مراحل و مقامات سلوک را از بدایت تا نهایت به ترتیب و توالی تکاملی در قالب صد میدان یا صد منزل طرح و تنظیم کند، به گونه ای که هر مقام مکمل مقام پیشین باشد و سالک طریق با احراز شرایط هر مقام و سیر در درجات آن شایسته ارتقا به مقام بالاتر گردد. با این که صد میدان در متون عرفانی و در میان متصوفه اهمیت و جایگاه خاصی دارد ولی پژوهشی شایسته پیرامون این کتاب ارزشمند و ویژگی های سبکی آن انجام نشده است. در این مقاله به برخی اندیشه های عرفانی خواجه عبدالله اشاره شده و تقسیم بندی های مقامات و اصطلاحات عرفانی بر مبنای عدد سه بررسی و نقد شده است. استنادبخشی گفته های خواجه عبدالله با کاربرد آیات قرآنی و بیان برخی از خصوصیات سبکی صدمیدان از دیگر مواردی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: خواجه عبدالله انصاری، صدمیدان، سبک، مقامات و اصطلاحات عرفانی
  • فاروق نعمتی، رضا کیانی، علی سلیمی صفحه 34
    شاعران امروز با همنشین نمودن گونه های ناهمگون و پیوند مفاهیم متناقض، شیوه ی هنجارین برخورد با واژگان را مورد تعرض قرار می دهند. از این منظر، بخش وسیعی از نوآوری های زبان ادبی شاعران معاصر ایران و عراق - با توجه به قرابت های خاص فکری و فرهنگی- در گستره ی تصویرپردازی های بدیع «متناقض نما» نمود یافته است. بدیهی است که ابهام چنین تصاویری باعث می شود که ذهن مخاطب در فضایی ناشناخته سیر نماید که اگرچه در نگاه نخست، با باورهای محتوم وی چندان هم خوانی ندارد، اما پس از اندک درنگی، ناخواسته به همراهی با شاعر اقناع شود و از زیبایی های نهفته در ناسازواری هنری وی لذت برد. بر این اساس باید گفت، آفرینش تصاویر ادبی شاعران معاصر ایران و عراق در پوشش «متناقض نمایی»، هرگاه که با نوآوری هدف مند آنان همراه بوده و به ایجاد پیوندهای عمیق میان واژگان متضاد منجرگشته، یافته های این تحقیق نشان می دهد که شاعران معاصر ایران و عراق با هم ساز نمودن واژگان ناسازوار، مخاطبان را در ژرفنای رفتارهای غیر معمولی غوطه ور ساخته اند که اغراض مشترک و قابل مقایسه ای را دنبال می کند و احساسات مخاطبان را در یک سطح تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، شعر معاصر ایران و عراق، متناقض نمایی، ناسازواری، آشنایی زدایی
  • مهدی دهرامی صفحه 53
    ترکیب سازی یکی از مهم ترین حوزه هایی است که شاعران در راستای تازگی زبان و ایجاد خلاقیت در آن وارد شده اند. هدف این مقاله بررسی چگونگی ترکیب سازی در شعر قیصر امین پور و کارکردهای هنری آن است که با روش استقرایی انواع ترکیبات، چگونگی ساخت و نقش های هنری آن را بررسی کرده است. وی با ایجاد پیوند میان کلماتی که حوزه معنایی دور از هم و متضاد دارند ابهام هنری و معانی عمیق و برجسته ای ایجاد کرده است. ایجاد تازگی در محور هم نشینی از طریق ترکیب سازی و انجام رفتارهای تازه با مقوله های دستوری در ترکیب و کاربرد ترکیبات عامیانه، زبان شعری او را برجسته ساخته است. از کارکردهای هنری دیگر ترکیب سازی امین پور ایجاد موسیقی است که از طریق تناسبات آوایی و تکرار کلمه در ترکیب ایجاد شده است. وی با فشرده سازی تصاویر، آنها را به صورت اضافات استعاری و تشبیهی ارائه کرده و ترکیباتی هنری و دارای ارزش های زیباشناختی ساخته است. از دیگر کارکردهای هنری ترکیب در شعر وی توسع زبانی و انحراف معنایی است که منجر به ساخت ترکیبات تازه و حمل معانی تازه به واژگان دخیل در ترکیب شده است.
    کلیدواژگان: زیباشناسی شعر، دستور زبان فارسی، ترکیب سازی، قیصر امین پور
  • رضا جمشیدی، محمد محمدی دهنوی صفحه 63
    یکی از مهم ترین دلایل ابهام و پیچیدگی شعر نو به کارگیری اسطوره است. اسطوره بازتاب دهنده ی فرهنگ، اندیشه و دریافت انسان های گذشته برای توجیه چیزی است که از راه عقلی آن را نمی توانستند اثبات کنند؛ البته اسطوره فقط مربوط به دنیای باستان و انسان های نخستین نیست و بر زندگی و باورهای انسان های امروز نیز تاثیرگذار است. اسطوره سازی هیچ گاه متوقف نمی شود و همواره ادامه دارد. یکی از تجلی گاه های اسطوره و اسطوره سازی هنر و به ویژه ادبیات است. ققنوس یکی از اساطیر ذهنی است که بر اساس برداشت های انسان های کهن شکل گرفته است و در میان فرهنگ ها و اقوام گوناگون با اسامی مختلف و ویژگی های شبیه به هم وجود دارد. در ادبیات معاصر فارسی به این اسطوره توجه شده است و شاعران با برداشت های گوناگون خود از ققنوس، آن را به گونه ای نمادین به کار گرفته اند. «نیما یوشیج» یکی از شاعرانی است که اسطوره ی ققنوس در شعر او جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. گردآوری داده ها در این مقاله به شیوه کتاب خانه ای صورت گرفته است و روش پژوهش آن تحلیلی-توصیفی است که در آن قرائتی تنگاتنگ از شعر «ققنوس» با توجه به ویژگی های این اسطوره ارائه شده است. ققنوس در شعر نیما، به عنوان نمادی خصوصی به کار رفته است که منظور از آن «شعر فارسی» است. در این مقاله بر قرینه هایی که در این زمینه در شعر «ققنوس» وجود دارد، تاکید شده است.
    کلیدواژگان: اسطوره، نماد، نیما، شعر نو، ققنوس
  • حجت الله همتی، حسن بساک صفحه 74
    ساختار داستانی ماهیتی دارد که با تاثیر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی می پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری مانند: طرح و نقشه، زاویه ی دید، کشمکش، بحران، نقطه ی اوج و گره گشایی، ساختاری داستانی را پی می ریزد. نگریستن به آثار ادبی گذشته از زاویه نظریات معاصر راهی است برای کم کردن فاصله ها با چنین آثاری تا ارزش و راز ماندگاری آن ها بیش از پیش آشکار شود. هم از این رو در این جستار پس از طرح مباحث نظری در باب ادبیات داستانی و هر یک از عناصر سازنده داستان، به تحلیل این عناصر در ماجرای جنگ هفت گردان در شاهنامه پرداخته می شود؛ و پس از تحلیل داده ها به این نتیجه می رسد که، - بدون در نظر گرفتن پاره ای سستی ها- فردوسی در پردازش این داستان توانسته است، به خوبی عناصر داستان را در پیشبرد حوادث به کار بگیرد و طرحی منسجم و استوار مبتی بر روابط علی و معلولی را پی ریزی کند. کنش-ها و گفت گوهای شخصیت ها در این داستان نتیجه ی طیعی حوادث است و متن داستان، با ساختاری تقریبا پیوسته، مبنی بر شروع از وضعیت پایدار و تغییر وضعیت به سوی موقعیت پایداری متفاوت با وضعیت اول پیروی می کند.
    کلیدواژگان: فردوسی، نقد ساختاری، عناصر روایی، جنگ هفت گردان
  • آذر حمیدی تهرانی، طیبه صابری صفحه 87
    شخصیت عنصر مهم داستان است که هماهنگ با طرح داستان شکل می گیرد و هر یک از عناصر دیگر داستان بر محور آن عمل می کند. به دلیل اهمیت و محوریت عامل شخصیت، توانایی در امر شخصیت پردازی متناسب با طرح داستان، یکی از معیارهای سنجش توان هنری نویسنده و از عوامل جاودانگی اثر است. در این مقاله با روش اسنادی- کتابخانه ای به بررسی شباهت ها و تفاوت های دو اثر «ملکوت» بهرام صادقی و «مسخ» کافکا پرداخته شده است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد این دو اثر از لحاظ معنا و ساختار به یکدیگر نزدیک شده اند و تفاوت آن ها بیش تر در شخصیت پردازی است. تفاوت میان دو نویسنده و نیز انتخاب زاویه دید مختلف از یکدیگر در ارائه شخصیت ها، به تاثیر از معنا، مقصود و فضای متمایز میان دو اثر است که در پی آن ساختار دو متن را نیز تحت تاثیر قرار داده است
    کلیدواژگان: شخصیت پردازی، مسخ، ملکوت، کافکا، بهرام صادقی
|
  • Page 9
    “Eiham” and especially “Eiham Tanasob” have an important role in enhancing the quality of the poems. Salman Savoji used Eiham to create artistic ambiguity، solidarity، and internal music. The purpose of this article is to study Eiham and its functions in the poems of Salman Savoji. “Eiham Tanasob” is the most dominated characteristic in Salaman`s poetic style and is used to create artistic ambiguity، rhythm of poem، enhancement of meaning، expanding the language، artistic decorating، and solidarity. In Salman`s poems، Eiham is used in a way that we can understand both the close and the far meaning of the words or it is very difficult to choose one of the meanings which results in an artistic ambiguity. He also enhanced the rhythm of his poems by contrast and symmetry which are the results of “Eiham Tanasob”. The relation that is made between the words of the poem by “Eiham Tanasob” results in a great solidarity. “Eiham Tanasob” along with other kinds of rhetoric and other forms of imagery used in his poems cause to distinguish his poetry language from prose، enhance the capacity of his poetry language to motivate the feelings of the readers، and according to the cooperation of the readers in creating the meaning the reader becomes an active one and results in artistic satisfaction.
    Keywords: Salman, Eiham Tanasob, artistic ambiguity, rhythm of poem
  • Page 23
    Indicators of lightness in the " One hundred meydan " Khwaja Abdullah AnsariIn the fifth century, Sufism in Khurasan was booming, many the mystic sheikhs were raised on this land and They paid to teaching and guidance. Khwaja Abdullah Ansari, the great of mysticism Mashayekh in this period. He mixed Persian prose and verse and created a new style in Persian." One hundred meydan " is the most important books of Khwaja Abdullah. He has written books on mysticism and practical journey.Although " One hundred meydan " is important in mysticism but proper research has not been done about this book.This article refers to the Some ideas of a mystic Khwaja Abdullah and Classification mystical is evaluated based on the number three. To cite this Quranic verses and stylistic characteristics of speech " One hundred meydan " other cases that have been discussed in this paper.
  • Page 34
    Defamiliarisation mean, sometimes the fusion error is obtained when combining them together for the audience, is unexpected. Companion to contemporary poets such heterogeneous and linked by conflicting concepts, normative ways of dealing with words that attack. From this perspective, a wide range of innovative literary poets in Iran and Iraq, with particular attention to the intellectual and cultural affinities in the range of paradoxical phenomenon has manifested Tsvyrprdazyhay. Clearly, the ambiguity of such images makes the reader's mind in unknown space journey that although at first glance, to manifest his beliefs so inconsistent, but after a short journey, along with the poet's unwanted persuasion and beauty lies in his artistic Nasazvary enjoy. Accordingly, it must be said, created a literary picture of contemporary poets of Iran and Iraq Paradoxically covered when they are accompanied with meaningful innovations and creating deep connections between words opposite Mnjrgshth, poetry, art, immersed in an aura of pure imagination and the audience to explore the subtleties hidden in the layers of meaning that words evoked.The authors work is based on this research, the answer is: What are the main theme that is shared in poems by contemporary poets of Iran and Iraq, and has led to inconsistent terminology combining the semantic field of the challenges of the language?The findings show that contemporary poets of Iran and Iraq to accommodate the paradoxical words.
  • Page 53
    Grammatical words are those types of words by which the function of other words in the sentence is recognized. In the first glance, grammatical words have no task except relating other words together, and are not amongst words towards which poets have any special concern. But studying them in poetry shows that they have various artistic functions and can be counted as effective tools in the hands of the poet for constructing the language of his poem. This study aims at analyzing the aesthetic functions of grammatical words in contemporary poetry, and with an inductive method delineates that they are as essential as other words in the structure of poetic language and the effectiveness and foregrounding of speech. These words influence the foregrounding of poetry both semantically and syntactically, and are employed as instruments for the emphasizing and foregrounding meaning, emotion and thought, and also as elements in creating music, irregularity, building of new linguistic forms, creativity and innovation in the field of poetry. Beginning or ending poems or lines of poems by some of these conjunctions, creative clustering or omitting of these words, and emphasizing the meaning by the proper employment of these words in the syntactic context of the poems are examples of the most significant aesthetic functions of grammatical words in contemporary poetry
    Keywords: grammatical words, aesthetic function, Contemporary poetry, poetic language
  • Page 63
    Reading of literature, especially poetry, without knowledge of symbols, myths and historical-social events is not possible. One of the most important reasons for the ambiguity and complexity of contemporary poetry is myth utilization. The myths reflect the culture, idea and the early people comprehension in order to justify what they could not bring reasonable causes. Of course, myth not only related to ancient world and early human, but also effects on beliefs and lives of today’s people. Myth-making never stop and it continue forever. One of the places that myth and myth-making is manifested in is in art and especially literature. Phoenix is a mental myth that has formed by early humans’ perception and there is among various cultures and tribes with different names and similar attributes. In contemporary Persian literature accorded to this myth and poets with their different perceptions of Phoenix, have used it as symbolic. "Nima Yooshij" is one of poets that Phoenix has a special place in his poems. In "Nima's poetry", phoenix used as private symbol and this is "Persian poetry".
    Keywords: myth, symbol, Nima, modern poetry, phoenix
  • Page 74
    The author uses the story of the formation and consolidation of the story itself deals Story elements such as plot, point of view, event, action, climax, conflict, story structure helps.In this paper, we examine the structure of the Shahnameh story Kavus paid.So, the definition and structure of the story is told,The review will examine the elements of the story.Ferdowsi processing this story has managed to make good use of the elementsAnd stories with good structure, advance For this reason, the story ends with the beginning of the appropriate causality and ends.The author uses the story of the formation and consolidation of the story itself deals Story elements such as plot, point of view, event, action, climax, conflict, story structure helps.In this paper, we examine the structure of the Shahnameh story Kavus paid.So, the definition and structure of the story is told,The review will examine the elements of the story.Ferdowsi processing this story has managed to make good use of the elementsAnd stories with good structure, advance For this reason, the story ends with the beginning of the appropriate causality and ends.
    Keywords: Story, structure, character, dialogue, time, place, Kavus
  • Page 87
    An important element of the story is Character that formed Coordinated to The plot and Each of the other elements of the story acts Based on it. Because of the importance and centrality of the character,The ability to processing characters fit in with the story, is One of the And the elements of immortality and one of criteria of the artistic ability of writer This article Has been paid to study similarities and differences two of the Bahram Sadeghi s "Malakout" and Kafka s "Metamorphosis" By documentary –library method. The result of this study shows that these stories are close to each other In terms of meaning and structure and the most difference between them is in character. The difference between the two authors of this And selecting a different view from each other, In presenting characters is The effect of meaning, purpose and distinct space between the two books After which the structure of the text is also affected.